Skip to main content

Giang Pham: En undersökning bland studenter på Matematiska institutionen vid Stockholms universitetet

Giang Pham presenterar sitt kandidatarbete

Time: Wed 2012-03-28 11.00

Location: Lokalen är sal 31, hus 5 i Kräftriket

Export to calendar

Denna uppsats handlar om en undersökning bland studenter på Matematiska institution vid Stockholms universitet med syftet att besvara fyra frågeställningar. Med den första och den andra frågeställningen vill vi undersöka om det finns någon skillnad mellan kvinnliga och manliga studenter i målsättning respektive studieresultat. Den tredje frågeställningen har som syfte att ta reda på om studenterna är nöjda med utbildningskvaliteten, den pedagogiska nivån på undervisningen samt standarden på institutionens hemsida. Slutligen så har den fjärde frågeställningen syftet att undersöka skillnaden mellan huvudämnena matematik och matematisk statistik med avseende på intresset för ämnena, studenters prestationsnivå samt huvudämnenas attraktion på arbetsmarknaden. Uppsatsen har två datainsamlingsmetoder. Dessa är dels gruppenkäter, som ger svaren från 118 studenter och dels metoden användning av befintliga data där studenters betyg har dokumenterats på institutionsladok. Wilcoxons tvåstickprovstest, teckentest samt binomial test som utförs vid hypotesprövningarna. Slutsatsen till den första frågeställningen är att det inte föreligger någon signifikant skillnad i målsättningen mellan könen. I den andra frågeställningen är slutsatsen att det inte finns någon signifikant skillnad mellan manliga och kvinnliga studenter i studieresultat. Resultatet är dock nästan signifikant. Undersökningen visar att andelen manliga studenter som uppnår A-betyg respektive B-betyg är lite större jämför med andel kvinnliga studenter. Slutsatsen i den tredje frågeställningen är att studenter i stort sett är nöjda med utbildningskvalitet, den pedagogiska nivån på undervisningen och institutionens hemsida. Slutligen kan vi dra slutsatsen att studenterna tycker att matematisk statistik är mer intressant och attraktivare på arbetsmarknaden samt att det inte finns någon skillnad i prestationsnivå mellan huvudämnena.

 

Handledare: Tom Britton