Tam Vu: Matematikhistoria på gymnasiet.
Tid: Fr 2016-06-10 kl 12.15
Plats: Room 3721, Department of Mathematics, KTH
Respondent: Tam Vu
Handledare: Jockum Aniansson (KTH), Torbjörn Tambour (SU).
Abstract: Detta examensarbete handlar om matematikens historia i matematikundervisningen på gymnasienivå. Huvudsyftet är att ge konkreta förslag till matematiklärare för hur historiska aspekter smidigt kan integreras i lektionerna. Arbetet belyser framför allt en integrering med hjälp av problemlösning, där problem väljs ut så att de både har relevans för ämnesplanerna och kan kopplas till viktiga matematiker i historien samt hur matematik genom tiderna har utvecklats.
Jag ska presentera ett urval av intressanta problem inom algebra och geometri samt den bakomliggande historien, från både gamla och nya tider. Det visar sig att matematikens historia har mycket mer att erbjuda än bara romerska siffror, magiska kvadrater, gyllene snittet, Zenons paradoxer och Fermats stora sats.
