Mikael Cronhjort och Lars Filipsson: Peer instruction istället för föreläsningar
Mikael Cronhjort, KTH, och Lars Filipsson, KTH.
Tid: Fr 2012-12-07 kl 12.15 - 13.00
Plats: Rum 3721, Lindstedtsvägen 25, institutionen för matematik, KTH
Peer Instruction är en undervisningsmetod som går ut på att man istället för att föreläsa ställer frågor till studenterna som de får besvara med clickers. Metoden har använts med framgång i ämnen som fysik och mekanik, bl a av Fredrik Lundell vid KTH. Under period 1 höstterminen 2012 genomförde vi ett försök med Peer Instruction i en föreläsningsgrupp i SF1625 Envariabelanalys. Vi avstod från traditionella föreläsningar och ägnade istället föreläsningstiden åt att låta studenterna diskutera och besvara frågor. Eventuella genomgångar hade vi efter att studenterna besvarat frågorna. Våra studenter hade i övrigt samma upplägg och examination som de andra programmen. Försöket var tidvis en frustrerande upplevelse både för oss och för studenterna och halvvägs inne i det var vi nära att ge upp. Men resultatet på tentan visar att Peer Instruction kan vara en bra undervisningsmetod i matematik.
De som önskar en lunchsmörgås ska höra av sig till Wojciech Chacholski senast torsdagen den 6 december kl 15. Skriv om vegetarisk smörgås önskas.
