Matematiska cirkeln, läsåret 2017/2018
Institutionerna för matematik vid KTH och Stockholms universitet anordnar ett gemensamt studieprogram för matematikintresserade gymnasister — "Stockholms Matematiska Cirkel". Avsikten med programmet är ge studenter möjlighet att odla sitt intresse för och komma i kontakt med en annan sida av matematikämnet än den man vanligen får se på gymnasiet. Vill du vara med?
Årets cirkel
Ämnet för Matematiska cirkeln, läsår 2017/2018, handlar om geometriska konstruktioner i planet.
På affishen nedan finns mer information:
Affisch för Cirkeln läsåret 18/19 (pdf 308 kB)
Möten
Det första mötet är den 14:e september 2017. Om du vill vara med är det bara att dyka upp. Ingen föranmälan behövs.
Mötestid: 16:00 - 18:00
Lokal: Lunchrummet plan 4 (bottenvåningen)
Adress: KTH, Institutionen för matematik, Lindstedtsvägen 15 (se
karta
)
T-bana: Tekniska högskolan
Kontakt
Om du undrar över något eller har synpunkter på programmet, kontakta oss på adressen cirkel@math-stockholm.se .
Du kan även ringa, skriva till eller besöka någon av oss som arrangerar programmet:
- Gustav Zickert, zickert@kth.se , telefon: 08-790 72 20, postadress: KTH Matematik, 100 44 Stockholm, besöksadress: Lindstedtsvägen 25, KTH, Stockholm
- Lisa Nicklasson, lisan@math.su.se , telefon: 08-16 45 45, postadress: Matematiska institutionen, Stockholms universitet, 106 91 Stockholm, besöksadress: Kräftriket hus 6, Stockholm.
Kompendium
Kompendiet delas ut på föreläsningarna och finns tillgängligt för nedladdning här:
2017-2018 års kompendium (pdf 2.4 MB)
Tryckfelslista
Tryckfelslista_2017 (pdf 160 kB)
Schema
Nedan ses datum för alla träffar med cirkeln.
Datum | kl 16:00-16:15 | kl 16:20-17:20 | kl 17:30-18:00 |
---|---|---|---|
Föreläsning 1 2017-09-14 |
Samling och fika i lunchrummet |
Kapitel 1, sal F2 |
Gästföreläsning av Roy Skjelnes: Den kortaste vägen |
Problemsession 2017-09-28 |
Samling och fika i lunchrummet |
Problemlösning |
Problemlösning |
Föreläsning 2 2017-10-12 |
Samling och fika i lunchrummet |
Kapitel 2, sal F2 | Gästföreläsning av Michelle Böck: Att doktorera inom optimering |
Problemsession 2017-10-26 |
Samling och fika i lunchrummet | Problemlösning |
Problemlösning |
Föreläsning 3 2017-11-09 |
Samling och fika i lunchrummet |
Kapitel 3, sal F2 | Gästföreläsning av Johan Karlsson: Optimering för bordsplacering, transporter och bildrekonstruktion |
Problemsession 2017-11-23 |
Samling och fika i lunchrummet |
Problemlösning |
Problemlösning |
Föreläsning 4 2017-12-07 |
Samling och fika i lunchrummet |
Kapitel 4 |
Gästföreläsning av Johan Westerborn Alenlöv: Monte Carlo metoden, konsten att beräkna sannolikheter med datorns hjälp |
Problemsession 2018-01-25 |
Samling och fika i lunchrummet |
Problemlösning, sal E52 |
Problemlösning |
Föreläsning 5 2018-02-08 |
Samling och fika i lunchrummet | Kapitel 5, sal F2 |
Gästföreläsning av Carl Ringqvist: Machine Learning Fundamentals |
Problemsession 2018-02-22 |
Samling och fika i lunchrummet |
Problemlösning, sal E52 | Problemlösning |
Föreläsning 6 2018-03-08 |
Samling och fika i lunchrummet |
Kapitel 6, sal D2 | Gästföreläsning av Joar Bagge: Differentialekvationer och Eulers metod |
Problemsession 2018-03-22 |
Samling och fika i lunchrummet |
Problemlösning, sal E52 | Problemlösning |
Föreläsning 7 2018-04-12 |
Samling och fika i lunchrummet |
Kapitel 7, sal D2 | Gästföreläsning av Frank Sottile: Colorings of graphs on surfaces |
Problemsession 2018-04-26 |
Samling och fika i lunchrummet |
Problemlösning, sal E52 | Problemlösning |
Vi träffas alltid i lunchrummet på institutionen för matematik, KTH för att sedan gemensamt gå till föreläsningssalen. Vid varje föreläsning går vi igenom ett avsnitt ur kompendiet och dessutom kommer det en gästföreläsare och håller ett föredrag. Under problemsessionerna kan elever arbeta i grupp med övningsuppgifterna från kompendiet och få hjälp av oss.
Till lärare
Cirkeln består av två delar. För det första finns föreläsningsdelen, där vi under sju tillfällen går igenom årets kompendium. Andra delen består av övningstillfällen där eleverna ges möjlighet att tillsammans försöka lösa problem från kompendiet, och få hjälp av oss. Idén är att bägge dessa svarar mot 50 gymnasiepoäng.
Att enbart besöka föreläsningarna ger alltså 50 poäng. Det finns (minst) fyra alternativ för att ge en kurs på 100 poäng:
- att följa föreläsningarna och övningarna tillsammans;
- att följa föreläsningarna och att gymnasieläraren på skolan kompletterar med extra material;
- att följa föreläsningarna och tillsammans med detta läsa 50 poäng Linjär algebra för gymnasister ;
- att följa föreläsningsdelen två år i rad.
Det är upp till läraren på gymnasieskolan att välja ett av alternativen.
Självklart är alla elever välkomna på problemsessionerna, inte bara de som vill ha poängen. Vi hoppas att så många som möjligt kommer på dessa.
Tidigare kursomgångar
Information om tidigare kursomgångar av Cirkeln finns på följande länk: